Rood voor groene F1

© © David Longstreath

De groene Formule 1 die Honda met veel poeha presenteerde, blijkt zwaarder - en dus gulziger - dan de andere F1's.

Er werden al wenkbrauwen gefronst toen Honda de behoorlijk bizarre aankleding van zijn nieuwste Formule 1-bolide verkocht als een ecologisch statement. Met een gemiddeld verbruik van 75 liter per 100 kilometer is een F1 niet meteen het meest geschikte vehikel voor een groene boodschap.

BusinessF1

werpt nu een ander licht op de affaire. De afbeelding van moeder aarde op de auto zou helemaal niet zijn ingegeven door liefde voor de natuur. En het was nog minder een bewuste keuze voor een sponsorvrije livrei. Integendeel, het moest een promotiestunt worden van de nieuwe sponsor,

Google Earth.

Via Google Earth kan je live satellietbeelden opvragen van welke plek op aarde ook. Google Earth had 45 miljoen euro veil voor de deal. Maar te elfder ure trok Google zijn staart in. En liet Honda stikken met zijn natuurfoto.

Niet alleen werd Honda 45 miljoen euro door de neus geboord, het werd ook opgezadeld met een strijkijzer. Het bleek immers onmogelijk om de foto van moeder aarde op de auto te schilderen. Het diende aangebracht via 'graphic wrapping'. In mensentaal, de foto werd gedrukt op een sticker, die dan op de bolide wordt gekleefd. Maar wat blijkt, de stickers wegen stukken meer dan verf. We hebben het hier over volwassen grammen, een drama in Formule 1. Plus, die stickers hebben de vervelende neiging randen te maken, die de aërodynamica van de auto negatief beïnvloeden. We spreken hier over randen van zeker een paar micromillimeter. Gewoon desastreus in een sport waar miljarden door de windtunnel worden gejaagd.

Waarnemers schrijven de bleke seizoenaanhef van Honda trouwens toe aan Moeder Aarde. De hele affaire maakt de auto trouwens niet alleen trager, maar ook gulziger in benzine. Zwaarder, meer luchtweerstand, dat vertaalt zich in een verhoogd verbruik. Net het tegenovergestelde van het opzet dus. O ironie.

Honda heeft het verhaal al in alle talen ontkend, maar

BusinessF1

wordt zo ongeveer uitgegeven door Bernie Ecclestone en dat is een doorgaans betrouwbare bron. (waw)

Aangeboden door onze partners

HOOFDPUNTEN

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen