,,Blijf niet in het zadel tijdens een steile afdaling''

© © VDB

Viervoudig profwereldkampioen Roland Liboton leert onze reporter in vijf lessen de beginselen van het veldrijden op het WK-parcours. Onze Man kreeg daarvoor een crossfiets van Sven Nys ter beschikking. Vandaag les 5: een talud op- en afrijden.

Bij een helling strand ik met een geslipt achterwiel. ,,Ik had het zien aankomen, je maakte ook onvoldoende snelheid'', grinnikt Liboton. De brute kracht van weleer mag dan wel uit zijn lijf zijn, de techniek is hij nog niet verleerd.

Een helling kunnen omhoog rijden, impliceert uiteraard ook dat je er een omlaag kan rijden. Op een viertal plaatsen op de omloop gaat het vervaarlijk steil naar beneden. Voor iemand die dat niet gewend is het toch even slikken. ,,Ik zie de adrenaline door je lijf stromen!'', roept Liboton. Doe ik het of doe ik het niet? Verstand op nul en gaan! ,,

Voilà

, zo moet het. Dansen op die fiets! Bij het naar beneden rijden van een talud mag je niet in het zadel blijven zitten. Je moet recht op de trappers staan, de benen lichtjes gebogen, de spanning op de spieren houdend.''

De reden waarom je op zo'n momenten uit het zadel moet blijven, knoop je overigens best in je oren. ,,Blijf je in het zadel, dan riskeer je een voorwaartse salto. Je zwaartepunt ligt immers te ver naar voren en dus bestaat de kans dat je over de kop gaat. Bovendien krijg je een schok als je beneden bent. Zit je in het zadel, dan bestaat het risico op een kader- of zadelpenbreuk. Geloof me, dat wil je niet meemaken.''

,,Waar je het stuur vastneemt bij het naar beneden rijden, maakt niet uit. Onderin of aan de remgrepen: het is een kwestie van een persoonlijke voorkeur. Ik voel me zekerder wanneer ik mijn stuur aan de remgrepen vasthield.''

Aangeboden door onze partners

HOOFDPUNTEN

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen