De tsaar van de Russische revolutie

© © Eliot Press

1 / 3
thumbnail: null
thumbnail: null
thumbnail: null

Andreï Tchmil wil op 21 juli in Cuneo de grote contouren presenteren van het Russische masterplan dat hij samen met zijn grote vriend en geldschieter Igor Makarov bedacht. 'Net als in het voetbal willen we met het wielrennen de straten doen vollopen.'

Hugo Coorevits in Châteauroux

Andreï Tchmil had zich zijn ministerieel verlof anders voorgesteld. De Moldavische minister van Sport toefde gisteren wel eventjes met zijn boot op het Gardameer in Italië waar zijn gezin woont, maar vandaag al wordt hij alweer in Moskou verwacht. Voor een nieuwe meeting rond het businessproject waaraan een jaarlijks prijskaartje van dertig miljoen euro hangt.

In 2002 ging Tchmil met pensioen om aan een tweede leven te beginnen dat nóg intenser is dan zijn eerste. Naast politiek en business wordt hij in zijn vrije uurtjes ook nog de financieel eindverantwoordelijke van het Russische Itera-Tinkoff-plan. 'Mijn vrouw Elena verlangde tot de dag dat ik wielerprof af was om eindelijk samen van het leven te genieten. Om meer tijd thuis door te brengen. Nu zegt ze dat ze het jammer vindt dat ik niet meer koers.

Toen was je meer thuis dan nu

.'

Twee jaar geleden werd de ondertussen 45-jarige Andreï Tchmil in Moldavië wel minister voor Sport, maar ondanks zijn drukke politieke leven liet het wielrennen hem nooit echt los. Ondertussen creëerde hij wielercentra in de verschillende ex-Sovjetstaten.

Hoe kwam je tot dit masterplan voor het Russische wielrennen?

'Dit is mijn idee niet. Al sinds 2001 wil mijn vriend Igor Makarov iets doen in het wielrennen. Hij is de grote baas van het gas- en oliebedrijf Itera, een wereldspeler in zijn domein. Igor was zelf coureur en reed voor de nationale ploeg van de USSR. Hij is een generatiegenoot, amper één jaar ouder.

Waarom wordt pas nu uitgepakt met een soort Marshallplan?

'Itera sponsort al een aantal jaar de nationale Russische wielerfederatie, maar het idee om een eigen profteam te sponsoren, liet hem nooit los. Makarov groeide ondertussen uit tot een zakenman met een indrukwekkende status, maar hij bleef die liefde voor het wielrennen behouden. In elk contact met staatshoofden snijdt hij dit onderwerp aan, biedt hij een klein geschenk aan dat naar zijn jeugdliefde verwijst.'

'Pas nu is de tijd rijp om met een project uit te pakken. Premier en voormalig president Poetin en president Dmitri Medvedev zijn op de hoogte. Ik lichtte ook de Internationale Wielerunie (UCI) van de plannen in.'

Wat is de bedoeling, er schepen roebels tegenaan gooien om alles op te kopen? Zoals Roman Abramovich met Chelsea in het voetbal presteert?

'Dat is een verkeerde voorstelling van de feiten. Natuurlijk moet er stevig ingekocht worden, maar denk nu maar niet dat Steegmans 2,5 keer zo veel krijgt als bij Quick Step nu. Er is geld voorhanden, véél geld, maar het wordt geen

promenade met de roebels

. De basisgedachte is een soort

ministerie van de Wielersport

ontwikkelen.'

'Met Tinkoff als uithangbord willen we directe resultaten, zodat het volk zich met het team kan identificeren. Er wordt daarnaast in de diepte en de breedte gewerkt. Via een tweede ploeg met minimaal 25 Russen wordt het inlandse talent verzameld. Er komen ook jeugdteams en een vrouwenploeg. De wielerscholen die ik vanaf 2001 opstartte in samenwerking met de UCI worden ook in het dossier opgenomen. Momenteel zijn er wielercentra in Moldavië, Armenië, Wit-Rusland, Litouwen, Oekraïne en Rusland.'

'Ondertussen organiseerden we al vijf jaar de

Beker van de President

in Chisinau waaraan alle leerlingen deelnemen. Premier Yves Leterme en Ridley-constructeur Anthony Kumpen kunnen erover meepraten. Ik nodigde ze midden juni uit naar deze wedstrijd waaraan o.a. 700 amateurs naast profs deelnamen. Dit plan houdt ook de ontwikkeling van meer koersen in de voormalige Sovjet-Unie in, zoals o.a. de ProTourronde van Sochi van volgend jaar. Op die manier willen we in deze landen opnieuw de liefde voor het profwielrennen tot leven wekken. Zoals in de Sovjet-Unie destijds met hun goede sportinfrastructuur.'

'Het Russisch topteam wordt ons publicitaire vehikel. Een soort vitrine is op ons land, op onze economie. Maar we willen ook veel meer mensen op de fiets want in grote steden is dit hét vervoermiddel van de toekomst.'

'De Nederlander Guus Hiddink weekte met de nationale voetbalploeg in geen tijd weer het eergevoel van weleer los bij de doorsnee-Rus. Op een dag willen we de straten doen vollopen voor een nieuwe Russische kampioen die de Tour wint. Dat is de verre droom Makarov. Prachtig toch.'

Aangeboden door onze partners

HOOFDPUNTEN

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen