Hoe groen is Formule 1?

Terwijl Formule 1 koketteert met haar groene inspanningen, becijferde de Luikse universiteit dat de GP van België vorig jaar 8.400 ton CO2 de lucht instuurde. Ter vergelijking: het verkeer in het volledige Waalse Gewest stoot dagelijks gemiddeld 8.720 ton CO2 uit.

Walter Wauters

Pierre Ozer, geograaf van het departement milieubeheer aan de Luikse universiteit (Ulg), maakte de milieurekening van de Grand Prix van België Formule 1, verreden op 16 september 2007. Hij beperkte zich tot de zondag, dag van de race, en kwam tot de conclusie dat de Grand Prix 8.400 ton CO2 uitstootte. Een redelijk ontstellend cijfer, afgewogen tegen de gegevens die het Leuvense bureau Transport&Mobility in 2005 in opdracht van de overheid optekende (zie tabel).

Het verkeer (personen- en vrachtwagens) op het volledige Waalse wegennet blijkt goed voor een daggemiddelde van 8.720 ton CO2. 9.880 ton als je enkel de werkdagen in rekening neemt. Alle auto's en vrachtwagen in de socio-economische regio Brussel (inclusief de Brusselse Ring en een deel van de aanvoerende autosnelwegen) stoten op een gemiddelde werkdag 3.580 ton CO2 uit. De Grand Prix Formule 1 produceert dus op één dag bijna zoveel als gans Brussel op 2,5 werkdagen.

Transport

De race zelf is slechts verantwoordelijk voor een fractie (55 ton) van de totale uitstoot, blijkt uit de studie van Pierre Ozer (infografiek). Het gros van de vervuiling wordt veroorzaakt door het transport van de 65.000 toeschouwers (alleen op zondag), de 500 journalisten, de rijders en het uitgebreide personeelsbestand. Dat nuanceert enigszins de verantwoordelijkheid van de F1, maar stellen dat voor elk populair evenement eenzelfde oefening kan worden gemaakt, gaat ook niet op. Alleen Formule 1 is zo hoogtechnologisch dat het zoveel personeel vergt (80 à 100 personen per team) en alleen een Grand Prix Formule 1 trekt zo'n internationaal publiek. Volgens de bevindingen van Pierre Ozer kwam slechts één vijfde van de toeschouwers voor de Grand Prix vorig jaar uit België. 25 procent kwam uit Nederland, 20 procent uit Groot-Brittannië, 16 procent uit Duitsland en 15 procent uit Frankrijk. Dat vertaalt zich natuurlijk in een indrukwekkende post transport.

De studie geeft een deuk in het groene imago dat de Formule 1 zich probeert aan te meten. Autosport en ecologie zijn niet twee begrippen die je in dezelfde ademtocht uitspreekt. Maar de kleur van deze tijd is groen. En dus probeert ook Formule 1, het paradepaardje van de internationale autosport, de groene schijn op te houden. Vorig jaar zette Honda zijn bolide in de kleuren van Moeder Aarde. Een veeleer symbolische, om niet te zeggen marketing, actie, want achteraf bleek dat de speciale verf die gebruikt werd om de foto op de wagen te schilderen, zwaarder woog dan andere verf en de 'ecologische' Honda dus meer verbruikte dan een andere.

Biobrandstof

Veeleer symbolisch mag ook de maatregel worden genoemd die dit seizoen werd geïntroduceerd. Elke bolide moet op 5,75 procent biobrandstof rijden. Een druppel op een hete plaat. Maar de biobrandstof is slechts een eerste luik van een ecologisch meerjarenprogramma. Volgend jaar al moet KERS het levenslicht zien, kort voor Kinetic Energy Recovery System. De remkracht van een Formule 1 is zo fenomenaal dat in de paar seconden nodig om van 320 km/uur naar 80 km/uur te vertragen het equivalent van 3000 pk vrijkomt.

Bedoeling is die kracht te recupereren om de rijder één keer per ronde over een boost van 10 procent pk extra te laten beschikken. Tegen 2011 zou ook de enorme warmte die een F1-motor afgeeft moeten worden gerecupereerd. Althans dat is het voornemen van Max Mosley. De FIA-voorzitter oogstte onlangs minder bijval met zijn eigen warmbloedigheid, maar hij mag wel verantwoordelijk worden geacht voor de pioniersrol die F1 inzake veiligheid heeft gespeeld en waarvan ook seriewagens profiteren. F1 verzamelt de knapste knoppen van de automobielindustrie en die wil Mosley tegen 2013 zien opkomen met een hybride bolide die 40 procent van zijn vermogen uit recuperatie van energie haalt. En ook hiermee zal de serieproductie zijn voordeel doen.

Gelukkig maar, want, zoals de Luikse universiteit uitvlooide, is het effect van hybride F1-motoren op de ecologische voetafdruk van de hele Formule 1-show eerder verwaarloosbaar. En zeggen dat de Belgische Grand Prix de Waalse regering 15 miljoen euro aan infrastructuurwerken kostte en nog eens 3,3 miljoen exploitatieverlies. Terwijl aan de andere kant de overheid met subsidies aan particulieren zwaait om de Kyoto-norm te halen.

Volgens Ozer komt 8.400 ton CO2 overeen met de winst (in uitlaatgassen) die alle zonnepanelen op Waals grondgebied maken in twee jaar.

http://pierreozer.blog4ever.com/ http://www.tmleuven.be/project/verkeersindices

Aangeboden door onze partners

HOOFDPUNTEN

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen