Waarom Justine Henin voor de Porsche kiest

© © OLIVER LANG

Justine Henin verkoos na ampel beraad de Porsche boven het prijzengeld in Stuttgart, maar dat betekent niet per se dat de knalgele bolide straks opduikt in het Monegaskische straatbeeld. Tennissers zijn na hun uren immers ook autohandelaars.

Walter Wauters

Als winnares van de Porsche Tennis Grand Prix in Stuttgart had Justine Henin de keuze. Of het prijzengeld (70.000 euro) meegraaien of de Porsche. Dit keer een 911 Turbo cabrio, waarde 154.638 euro. 'Ik moet er even over nadenken', stelde Henin meteen na haar zege, geheel en al begrijpelijk.

Leuke bijverdienste

Uit Stuttgart kwam gisteren het bericht dat Henin voor de Porsche had gekozen. Terwijl ze thuis al een exemplaar heeft staan. Justine placht zich voort te bewegen in een (ook gewonnen) Cayenne (de 4x4 van Porsche), maar die werd vorig jaar ingeruild voor een Cayman (sportwagen), vertelde Pierre-Yves Hardenne toen hij nog meneer Henin was. Terwijl de mare gaat dat de eerste vier of zes reekshoofden in Stuttgart sowieso een Porsche krijgen toegestopt bij wijze van startgeld. Maar de méeste topspeelsters rijden al Porsche. Porsche was immers ook sponsor van de vrouwentour. Toch opteerden in de dertigjarige geschiedenis van de Porsche Tennis Grand Prix slechts twee winnaars - onder wie Kim Clijsters - niet voor de auto. Reden? Er zit een leuke bijverdienste in.

'Als Justine Henin beslist de auto ter plekke te verkopen, moet ze misschien 10.000 euro toegeven op de cataloguswaarde', verklaart de woordvoerder van Porsche in België. 'Ze kan er ook zes maanden mee rijden en hem dan verkopen. Maar dan moet hij eerst worden uitgevoerd en ingeschreven. Tenzij Porsche AG een identiek exemplaar in Monaco levert. Het zou kunnen, maar de meeste wagens die worden gewonnen, worden ter plekke verkocht. Ik spreek uit ervaring. Ik was voorheen verantwoordelijk voor de Audi Equestrian Masters in Brussel. Daar kreeg de winnaar ook een auto. Wel, de kandidaat-kopers stonden in de rij.'

Nieuwste model

Henin had dan nog geluk. De prijs in Stuttgart durft al wel eens een vulgaire Boxster te zijn, die niet eens 50.000 euro kost. Porsche zet immers altijd zijn nieuwste model in de schijnwerpers. Dan wil een mens al eens voor de centen gaan. Maar dit jaar werd het op één na duurste model van het Porsche-gamma weggeschonken.

'154.638 euro voor de basisversie', klinkt het nog bij Porsche België. 'En hij staat nog maar net een maand in de Belgische showrooms.' Met andere woorden: het zal niet aan gegadigden hebben ontbroken. Want wie in die prijsklasse zijn inkopen doet, heeft door de bank genomen ook weinig geduld.

Bijna 70.000 euro in prijzengeld tegenover ruim 150.000 euro voor de Porsche. Trek er nog 10.000 euro waardeverlies af. En twintig procent taksen, maar dat geldt ook voor de centen. De rekening is snel gemaakt.

Aangeboden door onze partners

HOOFDPUNTEN

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen