Teammanagers proberen vandaag beter te doen dan UCI-bonzen en Tourbazen

Slagen de teammanagers van de ProTour waar de grote heren van de Ronde van Frankrijk en de Internationale Wielerfederatie (UCI) flagrant hebben gefaald? Vandaag doen Patrick Lefevere en zijn collega's van de ploegenvereniging IPTC in Brussel een poging om de wielersport van een complete afgang te behoeden.

Paul De Keyser

Paul De Keyser

Het gekibbel tussen de organisatoren van de Tour (ASO) en de UCI-top over het uitzicht van de ProTour oogste lange tijd niet méér dan een schamper schouderophalen. Ach, het koelt allemaal wel zonder blazen. Achttien ploegen in de ProTour of twintig, wie kon het wat schelen? Zelfs toen Unibet het kind van de rekening werd en zowat nergens nog aan de bak kon komen. Pas toen de UCI ProTour-teams de start verbood in Parijs-Nice gingen de poppen écht aan het dansen. Hoezo, géén Parijs-Nice!

De jongste dagen deed zowel UCI-voorzitter Pat McQuaid - in feite een marionet in handen van zijn voorganger Hein Verbruggen - als Tourbaas Patrice Clerc er alles aan om de professionele wielerploegen onder druk te zetten om hún kant te kiezen in een stijlloos dispuut. Een dispuut waarmee ze een mijnenveld hebben gelegd onder een sport waarvan ze geacht worden te houden.

ProTour-teams die zich over een week toch durven melden aan de start van Parijs-Nice, riskeren zware sancties vanwege de wielerfederatie. Wie echter wegblijft en gehoorzaamt aan het dictaat van die UCI, moet weten dat hij volgende zomer kan fluiten naar de Tour, omdat die eigendom is van dezelfde organisatoren. Niet te vergeten: de Tour is hét wielerevenement van het jaar. Niet het minst voor de betaalheer.

Op een persconferentie in de Ronde van Californië liet McQuaid triomfantelijk horen dat de aanwezige poegleiders zich achter hem hadden geschaard. ,,Absoluut niet correct'', aldus Patrick Lefevere, voorzitter van die IPTC. ,,We spraken af dat we geen commentaar zouden geven na ons overleg in Amerika, en dan gaat hij doodleuk verkondigen dat we aan zijn kant staan. Dat soort toestanden ben ik kotsbeu. Hoe denk je dat ze daar bij ASO op reageren?

Zie je wel, de IPTC wordt gedicteerd door de UCI.

Terwijl we pertinent een zelfstandige vereniging zijn en daar ook op staan.''

De UCI speelde dat spelletje al eerder. Met name vorig jaar, op de vooravond van de Ronde van Vlaanderen, toen er wél eensgezindheid werd gevonden omtrent de ProTour. Die zou achttien teams omvatten en de organisatoren ruimte laten om voldoende wild cards uit te delen. Tot grote consternatie van de andere partijen, die hun achterban nog wilden raadplegen, kwam de UCI meteen met het goeie nieuws naar buiten.

Eureka, we hebben een ProTour!

,,Uiteindelijk hebben ze het akkoord twee dagen later zélf opgeblazen'', klinkt Lefevere behoorlijk bitter. Die achttien ploegen moesten er van McQuaid (Verbruggen dus) twintig zijn. Toen begon de miserie, ondertussen aangewakkerd tot nooit vermoede proporties.

Sterkste partij

Na een laatste dovemansgesprek tussen McQuaid en Clerc is het overduidelijk dat die twee niet meer samen door de deur kunnen, laat staan rationeel onderhandelen over de toekomst van de ProTour, over de wielersport

tout court

. Dat hebben de managers van de belangrijkste profformaties ook begrepen. Vandaar de vergadering van deze middag op de luchthaven van Zaventem. Handig voor de vijftien ploegen die sowieso al in ons land zijn voor de Omloop Het Volk én voor zij die voor een paar uurtjes over komen vliegen.

Maar zijn de managers wél in staat een gezamenlijk standpunt in te nemen, om daarmee met enige kans op slagen naar ASO en de UCI te stappen? ,,Wij zijn vóór de ProTour, laat dat duidelijk zijn'', aldus nog Patrick Lefevere. ,,Als er echter geen consensus mogelijk is tussen UCI en ASO, waarom zouden wíj het dan niet overnemen en zélf een akkoord maken met de organisatoren?''

,,Ik denk dat ook de collega's beseffen dat dit de enige kans is om een moderne, mondiale sport te verankeren. Als we samen blijven, zijn wíj immers de sterkste partij.

No film without actors.

Laat de UCI dan een soort regulator zijn in het verhaal, en waken over de naleving van de reglementen.Tenslotte is de UCI toch geen commerciële onderneming, zeggen ze zelf.''

Aangeboden door onze partners

HOOFDPUNTEN

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen