Ferrari verliest veer

Eén race is het F1-seizoen ver en achter de schermen wordt al druk gelobbyd om de concurrentie de loef af te steken. McLaren dwong met een handigheidje de Internationale Federatie FIA zijn technische controles op de wagens te verscherpen. Ferrari kan het slachtoffer van die maatregel worden.

Gert Vermersch

Wat was er aan de hand? Na de race in Melbourne - in zijn eerste race voor Ferrari overtuigend gewonnen door Kimi Räikkönen - hadden ze bij McLaren hun twijfels over de onderkant van de rode bolides. Er zou aan de vloerplaat een veer bevestigd zijn, waardoor bij hoge snelheid de onderkant van de auto omhoog zou komen. Op de rechte stukken zouden de Ferrari's daardoor minder luchtweerstand ondervinden en dus sneller gaan. Bij de technische controle in de garage bewoog de bodemplaat van de F2007 echter maar vijf millimeter en bleef zo binnen de door de FIA toegestane normen.

Schets op bierviltje

McLaren-baas Ron Dennis liet prompt zijn technische staf een gelijkaardig systeem ontwerpen, maar schoof de rudimentaire tekeningen wel eerst onder de neus van FIA-controleur Charlie Whiting. Die kon enkel de reglementen toepassen, waarin staat dat een onderdeel van een wagen op zich wel vijf millimeter mag bewegen, maar dat er geen extra onderdelen mogen aan worden bevestigd om die beweging te verbeteren. Whiting stelde dat vanaf de Grand Prix van Maleisië dit weekend specifiek naar verboden extra onderdelen zal worden gezocht.

Handige ingreep van Dennis, want zijn ontwerp was amper meer dan een schets op de achterkant van een bierviltje en nog ver van het productiestadium verwijderd. Ferrari moet nu wel de veer van zijn vloerplaten verwijderen. Of het de voorsprong van de rode bolides echter zal verkleinen is nog maar de vraag. BMW-rijder Nick Heidfeld, vierde in Australië en volgens sommigen ook beschikkend over een wagen met zo'n beweegbare bodem, denkt alvast van niet. ,,Heb je de tijden van Australië eens goed bekeken? De Ferrari's waren er anderhalve seconde sneller dan de rest. Ik denk niet dat dat verschil volledig zal worden verdwijnen door een andere bodemplaat te monteren. Neen, dit weekend krijg je dezelfde volgorde als in Melbourne: Ferrari, dan McLaren, dan wij.''

Tenzij de aangekondigde regen alles op zijn kop zet.

Aangeboden door onze partners

HOOFDPUNTEN

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen