Boonen voortaan op Amerikaanse fiets

Koersen is big business. Zeker als je kleppers als Tom Boonen en Paolo Bettini in de ploeg hebt. ,,Iedereen wil ons hebben'', glimt teammanager Patrick Lefevere, die pas een grote deal afsloot met Specialized, een Amerikaanse gigant op de fietsmarkt.

Frederik Backelandt

Vanaf volgend jaar zit er niet langer een

Time

maar een

Specialized

onder Boonens bips. Tot groot ongenoegen allicht van onze landgenoten die zich dit jaar een peperdure en gelimiteerde witte regenboogfiets van

Time

(mét handtekening van Boonen) aanschaften. Die is over enkele maanden alweer 'achterhaald' wanneer Boonen met een vederlichte (en al even peperdure)

Specialized

de hellingen in de Vlaamse Ardennen opstuift.

Lefevere moest niet ver zoeken naar een nieuwe materiaalsponsor. ,,Met z'n zessen stonden ze aan te schuiven. Iedereen wil ons. Elk bedrijf wil zich met ons imago associëren'', aldus Lefevere.

Het Franse

Time

, dat de voorbije jaren Lefeveres ploeg sponsorde, was nog steeds in de running om ook in 2007 fietsleverancier te zijn. Het lag in de balans met de Amerikaanse bedrijven

Cannondale

en

Specialized

. ,,Topmateriaal hebben ze alledrie. Maar als puntje bij paaltje komt is geld de doorslaggevende factor. En in Amerika zitten nu eenmaal meer centen.''

De Quick Step-renners rijden volgend seizoen niet alleen op de frames van het Amerikaanse merk, maar ook met de onderdelen, de brillen, de valhelmen. ,,Dat Quick Step voor ons koos moet de wereld duidelijk maken dat onze fietsen en accessoires de meest gewilde zijn'', stelt

Specialized

-topman Mike Sinyard.

Te veel nulletjes voor Eddy Merckx

In het wielrennen spelen dus keiharde marktwetten. Een ProTour-wielerploeg sponsoren betekent al gauw dat een fortuin mag worden opgehoest. Reken maar uit: 30 renners, 3 fietsen per renner plus een tijdritfiets en dat aan een gemiddelde van 2.500 euro per fietsframe. Kortom: Boonen en Bettini kosten geld. Veel nulletjes dus. Te veel voor Eddy Merckx, die volgend jaar enkel het bescheiden Chocolade Jacques-Topsport Vlaanderen van frames voorziet.

,,Ik moet roeien met de middelen die ik heb. Natuurlijk had ik graag ook Quick Step van fietsen voorzien. Maar niet ten koste van mijn bedrijf. Ik heb het geld niet van een multinational als

Specialized

'', aldus Merckx, die het met de Belgisch kampioen en niet de wereldkampioen als uithangbord voor zijn fietsmerk moet stellen. ,,Wanneer een topatleet een topprestatie levert, dan levert dat voor mij iets op. Naambekendheid in de eerste plaats. En een imago. Toen Museeuw in 2002 op onze fiets Parijs-Roubaix won, dan heb je voor de buitenwereld een sterke fiets en een betrouwbaar imago. Maar aan de andere kant: rijden de profs af en toe een van je fietsen aan flarden, dan heb je snel een slechte reputatie.

(Fijntjes)

Al hoeven wij daar niet over te klagen.''

Specialized

rekent straks op een meerverkoop dankzij een Boonen- en Bettini-effect. Of die er komt, laat Merckx in het midden. ,,Ik maak mijn rekening, niet die van een ander. Ik weet alleen dat ik er niet zou kunnen uithalen wat ik erin investeer.''

Aangeboden door onze partners

HOOFDPUNTEN

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen