'Als je 180 km/uur rijdt, moet je ook meer dan 50 euro boete betalen'

© photo news

Marc Coucke, de patron van Silence-Lotto pleit ervoor om al het prijzen- en startgeld van profrenners in te houden en pas op het einde van hun carrière uit te keren. Als ze dopingvrij blijken.

Hans Jacobs

Hoe moet het nu verder met het wielrennen? Marc Coucke, apotheker en baas van Silence-Lotto, breekt er zich voor de zoveelste keer het hoofd over nadat de Oostenrijker Bernhard Kohl, hun jongste aanwinst, de bergkoning en op twee na beste van de Ronde van Frankrijk, positief testte op Cera, een verbeterde vorm van de klassieke epo.

Coucke diepte een leeg blad op, en schreef er enkele ideeën op. 'Ik heb het wielrennen vergeleken met de verkeersveiligheid', zegt hij. 'Zijn de controles goed genoeg - staan er genoeg flitspalen? - en is de pakkans groot genoeg - werken ze goed? Het antwoord in het wielrennen is duidelijk ja. Als je ziet wie er de afgelopen jaren allemaal tegen de lamp is gelopen. De dopingcontroles werken dus. Maar met de gevolgen zit het serieus scheef. Alsof je met 180 kilometer per uur rijdt op de autosnelweg en je slechts 50 euro boete zou moeten betalen. Dan zouden heel wat chauffeurs de regels aan hun laars lappen. In het wielrennen maken renners de afweging tussen wat ze te winnen en te verliezen hebben als ze doping pakken. De balans helt duidelijk aan de verkeerde kant over, en geld speelt daar een grote rol in.'

En je kunt niet zeggen dat het uitwassen van een oude cultuur zijn. Riccardo Riccò, Stefan Schumacher, Bernhard Kohl, dat is - of was - de toekomst van het wielrennen.

'Van Piepoli kun je nog zeggen dat die

oude knar

zich nog één keer wilde bewijzen, zijn aftakelende lichaam wilde oppeppen, maar voor die anderen gaat dat inderdaad niet op. Dat is triest. We moeten ons geen illusies maken toen we een aantal maanden geleden zegden: en nu neemt het wielrennen een nieuwe, dopingvrije start. En weet je wat nog het ergste is? Die mannen bewijzen dat doping helpt. Als je ziet wat voor een goede Tour Schumacher of Kohl achter de rug hebben. Dat is zo oneerlijk naar de rest van het peloton.'

En een fraaie boodschap voor de jeugd: neem maar doping, want het helpt.

'Neen, we moeten de positieve boodschap onthouden. Nu zien ze dat de carrière van iemand die doping neemt, om zeep is. En iedereen voelt dat dit niet het einde is. Er zullen binnenkort nog koppen rollen. Tot een paar weken geleden waren er heel wat geruchten. Nu blijk dat de namen die toen op de zogenaamde dopinglijst circuleerden, één voor één uitkomen.'

Bernhard Kohl stond toch ook op die lijst? En toch neemt u hem in dienst.

'De ambitie was en is om de ploeg uit te bouwen. Het rijtje van goede klimmers is niet dik gezaaid. We weten nu dat we nog selectiever zullen en moeten zijn in onze transferpolitiek, daarover zal ik met de Nationale Loterij samenzitten om dat te bespreken. Want dit mag ons zeker niet nog een keer overkomen.'

Maar hoe zijn dopingzondaars uit het peloton te krijgen? U sprak daarnet over een verkeerde balans.

'Een van mijn ideeën is een groter afschrikeffect. Al het prijzengeld en het startgeld van renners zouden op een bankrekening moeten worden geblokkeerd - ik spreek niet over het loon. Als je dat optelt, kom je aan een aardig bedrag. Dat zou pas op het einde van de carrière moeten worden uitgekeerd. Op voorwaarde dat ze dopingvrij blijken. Het is slechts een voorstel, maar ik vind dat we daarover moeten nadenken. Ook de maatregel van de UCI zowat een jaar geleden juich ik toe: een jaarsalaris boete als ze positief zijn.'

Zowat achthonderd renners ondertekenden wel dat antidopingcontract, maar de UCI zag nog geen euro van dopingzondaars.

'Als dat zo is, is dat schandalig. Dan moeten ze naar een manier zoeken om dat juridisch af te dwingen. Dat móét worden toegepast, wat voor zin heeft zo'n maatregel anders?'

Moeten ook de organisatoren van de wielerrondes niet de hand in eigen boezem steken? Het is toch niet toevallig dat dopingzondaars in een zware rittenkoers als de Ronde van Frankrijk opduiken? Het is het klassieke verhaal: te zwaar, te weinig tijd om te recupereren, doping als hulpmiddel.

'Daar ben ik het helemaal niet mee eens. De heroïek van de Tour, drie weken overleven en zien wie de beste is, dat moet behouden blijven. Waarom doperen renners zich in de Tour en niet in bijvoorbeeld de Sluitingsprijs in Putte-Kapellen? Het risico om betrapt te worden is nochtans even groot. Het is niet omdat de Tour zo zwaar is, dat renners zich doperen. Wel omdat in de Tour het meest te verdienen valt, de Tour is commercieel het interessantst.'

Nooit gedacht na de blijvende dopingschandalen: waarom zou ik nog blijven investeren in de wielersport?

'Die vraag is mij de jongste tijd al veel gesteld. Kijk, soms denk ik weleens: waarom heb ik geen bowlingploeg gesponsord, dan had ik minder zorgen? Bij wijze van spreken dan. Want ik hou zoveel van wielrennen, dat is zo'n mooie sport. Of correcter: ik hou alleen nog van eerlijk wielrennen, dát is een mooie sport.'

Aangeboden door onze partners

HOOFDPUNTEN

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen