Waarom werd bewuste afdaling waar Wout van Aert viel wél geschrapt in de Ronde? “Dwars door Vlaanderen is minder nerveuze koers”

Brute pech of een inschattingsfout? Net in het jaar dat Flanders Classics, organisator van beide wedstrijden, de razendsnelle afdaling richting Kanarieberg om veiligheidsredenen schrapte uit de Ronde van Vlaanderen wordt net daar zwaar gevallen in Dwars door Vlaanderen. Waarom was de wedstrijd ook niet uit die laatste wedstrijd geweerd? “Omdat we voor elke wedstrijd apart een inschatting maken”, reageert Tomas Van Den Spiegel, CEO van Flanders Classics.

Wim Vos

“De druk in een wedstrijd als Dwars door Vlaanderen is minder groot en dus wordt er ook minder nerveus gekoerst. Dit mag dan een topwedstrijd zijn, het is géén Ronde van Vlaanderen. Maar vandaag stellen we jammer genoeg vast dat dit ook in wedstrijden als Dwars door Vlaanderen heel moeilijk is geworden. Zeker met de huidige manier van koersen, waar er al van ver voor de finish volop koers wordt gemaakt. Iets wat in het verleden veel minder het geval was. Daar gaan we in de toekomst rekening mee moeten houden. Dit bevestigt ook ons punt om de helling wél uit de Ronde te halen.”

Vorig jaar viel ook Biniam Girmay, vandaag opnieuw slachtoffer, op krak dezelfde plek. Net dat zette Flanders Classic aan om de afdaling uit de Ronde te halen.

“Waarmee we net aangeven dat veiligheid voor ons een absolute prioriteit is”, beaamt Van Den Spiegel. “Alleen blijft er altijd de factor brute pech. Niet vergeten: deze afdaling heeft het peloton al ontelbaar keer gedaan in vorige wedstrijden. Vaak waren er ook helemaal geen problemen. Je kan onmogelijk alles uitsluiten. Hoe onwaarschijnlijk belangrijk veiligheid en alle communicatie daaromtrent ook is, wielrennen blijft een gevaarlijke sport en soms gebeuren er accidenten. Ook in de afdaling van de Nieuwe Kwaremont, voor ze rechts richting Oude Kwaremont, afslaan, worden heel hoge snelheden gehaald. Ook daar hou ik altijd mijn hart vast. Je kan gewoon niet elk gevaar weren.”

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

De renners zelf wilden de schuld van de valpartij niet bij het parcours leggen. “Ik doe deze koersen nu tien jaar en in negen van de tien gevallen gaat het goed”, aldus Stefan Küng, de nummer drie woensdag. “Maar het is moeilijk te ontwijken. We hebben te maken met brede en smalle wegen, dat is onderdeel van het fietsen. Het is alleen niet het onderdeel dat je wil zien. Ik las dat ze die afdaling uit de Ronde van Vlaanderen hebben gehaald, vanwege een crash van vorig jaar. Maar eerlijk gezegd zijn er meer van zulke plekken, bijvoorbeeld na de afdaling van de Hotond richting Trieu. Soms besef je dat het zo snel kan gaan, met één aanraking van de wielen.”

Tiesj Benoot was van dezelfde mening: “Het parcours is wat het is, uiteindelijk zijn het de renners die het gevaarlijk maken. Valpartijen kunnen overal gebeuren. Ik ben vrijdag (in de E3, red.) ook hard gevallen, ja… Dan moet je op circuits gaan koersen, maar dat zie ik niet echt zitten en dan gaan er ook valpartijen gebeuren.”

Aangeboden door onze partners

HOOFDPUNTEN

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen