“Wij leggen ouders uit waarom hun kind op tijd moet komen en tonen leerkrachten hoe ze meer volk op een oudercontact krijgen”: Maria en Nele verhelpen mismatch tussen scholen en gezinnen

Brugfiguren Maria Hebbelinck (links) en Nele Buyl slaan de brug tussen scholen en ouders.© apm

Aalst -

“Er is soms een mismatch tussen scholen en gezinnen, dat kan tot frustraties leiden over te laat komen of afwezigheid op oudercontacten”, zeggen Nele Buyl en Maria Hebbelinck. Zij zorgen als brugfiguren voor een betere verstandhouding tussen ouders van leerlingen en de scholen. In Aalst zijn er vijf brugfiguren aan de slag op acht verschillende scholen. Zij deelden hun ervaringen donderdag op een inspiratiedag met honderd mensen uit het onderwijs.

Annabel Podevyn

De vijf brugfiguren van de armoedevereniging Vierdewereldgroep Mensen voor Mensen Aalst zijn wekelijks aanwezig op acht Aalsterse lagere scholen: SMI Sint-Anna, De Nieuwe Arend, De Notelaar, De Brug, De Linde, ‘t Krawietelken, GAAF en SMI Esplanade krijgen hen geregeld over de vloer.

Brugfiguren bouwen letterlijk de brug tussen ouders en scholen. Ze kennen de leefwereld van kwetsbare ouders en brengen hun stem eigenlijk mee naar de school. Omgekeerd brengen ze hun kennis van de schoolwereld naar de gezinnen.

Meer begrip

“Er heerst soms een mismatch tussen de scholen en de gezinnen”, vertellen brugfiguren Nele Buyl en Maria Hebbelinck. “Aan scholen proberen wij uit te leggen hoe kwetsbare gezinnen in elkaar zitten, om begrip voor hen te creëren. Aan de gezinnen leggen wij uit hoe de scholen werken. Zo begrijpen ze beter waarom een school erop staat dat de leerlingen op tijd komen.” (Lees verder onder het kadertje)

“We moeten dan uitleggen dat die regels er niet zijn om hen te pesten, maar om alle kinderen samen een mooie start van de dag te bieden. En omgekeerd ook: ouders komen ook niet te laat om de leerkrachten te pesten. Als leerkrachten weten waarom een ouder te laat komt, begrijpen ze waarom dat gebeurt. Als je ene kind pas om 8.30 uur wordt opgehaald, kun je met een ander kind niet op datzelfde tijdstip op school zijn bijvoorbeeld.”

Oudercontact

Brugfiguren kunnen samen met leerkrachten nadenken over hoe dagelijkse, praktische taken beter uitgevoerd kunnen worden. “Vroeger kwamen er weinig ouders naar het oudercontact”, vertelt een leerkracht. “Ik vroeg mij toen af of die ouders niet geïnteresseerd waren in hun kinderen. Sinds drie jaar hebben we elke ochtend een open onthaalmoment in de kleuterklas.”

“Ouders zetten hun kinderen af in mijn klas, en kunnen mij vragen stellen. Maar ook ik kan nu veel korter op de bal spelen, eens iets vragen aan een ouder. Zo leer ik ook hun kinderen beter kennen. Omdat ik de ouders nu dagelijks zie, vind ik oudercontacten veel minder nodig.”

Sterrenschool

Op de inspiratiedag werd donderdag het spel Sterrenschool voorgesteld, ontwikkeld door de brugfiguren,. Het is een maniervoor ouders en leerkrachten om met elkaar te spreken over thema’s die ze beiden belangrijk vinden. (Lees verder onder de foto)

Het spel Sterrenschool is ontworpen door de brugfiguren.© apm

Door het spel leren ouders en leerkrachten elkaar beter kennen, worden wederzijdse verwachtingen uitgesproken en groeit er meer begrip voor elkaar. Met de drempels en ideeën die uit het samenspel naar boven komen, kan de school verder aan de slag. “We speelden Sterrenschool al eens met ouders en leerkrachten”, vertelt een leerkracht.

“De verschillende thema’s zorgden voor interessante gesprekken. Zo vertelde een ouder dat ze op het inschrijvingsgesprek meteen vertrouwen in onze school voelde en dat haar dat erg geruststelde. De aandachtspunten bespreken we nu op de personeelsvergadering.”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners