Zeventig jaar oude Budabrug hersteld na aanvaring: “Een huzarenstuk, ze was zo goed als perte totale”

Projectleider Wouter Moeyersons en Tom T’Joens voor de Budabrug.© dvk

Burcht/Neder-over-Heembeek -

Nadat ze eind 2022 werd aangevaren door een schip, is de Budabrug uit Neder-over-Heembeek bijna weer gebruiksklaar. Het bedrijf HYE uit Burecht (Zwijndrecht) herstelt de 300 ton zware brug volgens de regels van de kunst, wat erg arbeidsintensief is.“We hebben 3.000 van de meer dan 20.000 klinknagels in de brug moeten vervangen.”

Dieter Verschooren

30 december 2022. Een duizend ton zwaar schip geraakt in de problemen op het Zeekanaal Brussel-Schelde in Neder-Over-Heembeek en crasht tegen de Budabrug. Wat overblijft is een grote hoop verwrongen staal, die zo snel mogelijk weggehaald moet worden aangezien er heel wat schepen liggen te wachten om te passeren. Het Burchtse bedrijf HYE komt ter plaatse en vervoert de Budabrug over water naar hun werkplaats.

LEES OOK. Budabrug moet in juni terug operationeel zijn na aanvaring eind 2022

Daar staat de brug nu opnieuw kaarsrecht klaar om eind mei richting Brussel te vertrekken. “We hebben aan de hand van 3D-scans en allerlei metingen uitgezocht welke schade de brug heeft geleden, en die bleek zo goed als perte totale te zijn”, zegt directeur externe relaties van HYE Tom T’Joens. “Het was een huzarenstuk om de brug weer helemaal recht te krijgen.” (Lees verder onder de foto)

Medewerkers van HYE herstellen de Budabrug met de grootste zorg.© dvk

De Budabrug dateert van 1955 en is samengesteld met behulp van klinknagels, in tegenstelling tot de lasverbindingen die vandaag gebruikt worden. “We hebben 3.000 van de meer dan 20.000 klinknagels in de brug moeten vervangen, wat enorm arbeidsintensief is”, vertelt T’Joens. “Het gebeurt tegenwoordig nog maar heel zelden dat constructies op die manier worden vastgemaakt, maar het blijft en zeer robuuste techniek.”

Brugdek en fietspaden vernieuwd

Niet alleen de staalconstructie werd vernieuwd. “We hebben gemerkt dat ook de brugdekpanelen enorm hebben afgezien door het gebruik van de brug, aangezien die al meer dan dertig jaar oud zijn”, zegt T’Joens. “Daarom hebben we vier nieuwe stuks van elk twintig ton gemaakt die bestand zijn tegen het soms zware verkeer dat over de brug moet passeren. Er zijn ook nieuwe fietspaden aangelegd zodat fietsers er niet meer over een houten ondergrond moeten rijden en de brug dus veiliger kunnen oversteken.” (Lees verder onder de foto)

De brug wordt samengehouden door klinknagels, een techniek die vandaag niet meer vaak wordt toegepast.© dvk

Nu de staalconstructie zo goed als klaar is, krijgt de Budabrug nog een likje verf. “De coating die rond het staal zat, was ook dringend aan vernieuwing toe”, zegt T’Joens. “Met een nieuwe beschermingslaag kan de brug opnieuw tegen weer en wind. Ter plaatse zullen we ook nog wel wat werk hebben om de oplegpunten weer recht te trekken zodat de brug ook een sterk fundament heeft om op te rusten. Hopelijk kan ze dan tegen begin juni opnieuw in dienst treden.”

De Budabrug is een hefbrug die aan de noordelijke ingang van de Haven van Brussel ligt, met een doorvaarthoogte van 33 meter. HYE werd aangenomen om de herstelling uit te voeren omdat het al ervaring heeft met vier soortgelijke bruggen die in het verleden schade opliepen.

De Budabrug ligt bijna klaar om terug naar Brussel te keren.© dvk

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners