Politie zet in Mechelen al zes lokfietsen in tegen hardnekkige plaag: “Ze stelen fiets en springen op de trein naar Brussel”

De fietsenstallingen aan het station zijn het geliefkoosde terrein van fietsendieven.© Leen Van de Sande

Mechelen -

Fietsendieven slaan in Mechelen in een handomdraai toe en de politie moet er als de bliksem bij zijn om ze te klissen. In de strijd tegen de hardnekkige plaag van fietsdiefstallen zet de politiezone Rivierenland intussen al zes lokfietsen in.

Sven Van Haezendonck

De eerste nationale actieweek tegen fietsdiefstallen zit erop, maar dat betekent niet dat de politie op haar lauweren rust. “Voor de strijd tegen fietsdiefstallen sparen we middelen noch moeite. We investeerden in camera’s, we schakelen privébewaking in en we sensibiliseren de burgers”, zegt burgemeester Bart Somers (Voor Mechelen). Vooral de stationsomgeving is een geliefkoosd actieterrein van fietsendieven.

LEES OOK. Politie houdt actie tegen fietsdiefstallen: “Fietsendief opgepakt en meer dan 30 mensen betrapt met drugs op zak”

Het zal niet verbazen dat de politie daar geregeld lokfietsen uitzet. In de fietsen zit een bewegingssensor. “Als de fietsen bewegen, krijgen we een signaal binnen op onze telefoon. Op een monitor kunnen we de fiets dan volgen en ook of hij buiten een bepaalde perimeter gaat of niet. We kunnen ook voldoende concreet inzoomen op de omgeving”, vertelt Dieter Cauwenbergh’, commissaris bij de politiezone Rivierenland.

Verstopt in gebouw

Daarnaast beschikken de politiemensen ook over andere toestellen. Daarmee kunnen ze gestolen fietsen lokaliseren die bijvoorbeeld verstopt zitten in een gebouw. “Het toestel geeft een signaal, zodat we kunnen nagaan waar een fiets zich bevindt. Dat geeft een extra dimensie aan ons werk”, zegt de commissaris.

“Het is belangrijk om dieven op heterdaad te betrappen. Als de fiets beweegt en hij is weggenomen of er werd een slot doorgeknipt, komen wij tussen”

Dieter Cauwenbergh

Commissaris politiezone Rivierenland

De politiezone Rivierenland is een van de pioniers als het gaat over de inzet van lokfietsen. “Dat vraagt de nodige knowhow. Voor het gebruik van lokfietsen moet je scenario’s uitwerken. We stellen bijvoorbeeld vast dat veel fietsendieven uit het Brusselse komen. Ze komen hier een fiets stelen, ze springen op de trein en ze zijn weg. Dan is het natuurlijk wel de bedoeling dat je als politie snel kunt reageren en voldoende capaciteit op de been hebt”, legt Cauwenbergh uit.

LEES OOK. Mechelen promoot gratis online platform tegen fietsdiefstal: “Als je de QR-code scant, weet je meteen of een fiets gestolen is of niet”

Niet permanent

Daarom is het belangrijk dat er bij een actie genoeg politiemensen op het terrein zijn. “Als je ploegen bezet zijn, kun je niet reageren en moet je de lokfiets oppikken in Brussel”, zegt de politieofficier. De actie beperkt zich dus niet tot het uitzetten van lokfietsen en klaar is kees. “De batterij van de bewegingssensor gaat een bepaalde tijd mee. Dat moet je bij een actie allemaal in het achterhoofd houden.”

Voorlopig worden de lokfietsen nog niet permanent uitgezet, maar gebeurt het tijdens specifieke acties. “Het is belangrijk om dieven op heterdaad te betrappen. Als de fiets beweegt en hij is weggenomen of er werd een slot doorgeknipt, komen wij tussen”, vertelt Dieter Cauwenbergh.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus