VOORBESCHOUWING RIT 7. Kan iemand Tadej Pogacar pijn doen in moordende tijdrit?

Dit is één van dé sleutelritten van deze Giro. Neemt Tadej Pogacar vrijdagmiddag al direct alle spanning weg uit deze editie? Of houdt Geraint Thomas gelijke tred? En wat kan een tijdritmachine als Filippo Ganna in een lange chrono van 40,2 km die in Perugia bergop eindigt? Uitsluitsel vrijdagmiddag even na 17 uur.

Hugo Coorevits

Kort:

Start: eerste renner om 13 uur

Aankomst: laatste renner om 17.10 uur

Afstand: 40,2 km

Het parcours:

Deze opdracht is een variant van de tijdrit van vorig jaar de voorlaatste dag naar Monte Lussari. Toen kantelde de Giro ineens in het voordeel van Primoz Roglic en was Geraint Thomas de pineut. De afstand is evenwel meer dan het dubbele van die zaterdag dicht bij de Sloveense grens. Alleen is de slotklim naar Perugia dit keer minder steil en minder lang, maar desalniettemin.

Dit is niet alleen een lange chrono, maar met op het einde nog een klim van 6,6 kilometer is dit voor de klassementsrenner een moordend zware opgave. Eerst bolt het 32 km lang over vlakke wegen en haal je best je allergrootste mes boven. Daarna heb je bij manier van spreken je kleinste versnelling inclusief klimfiets nodig om de Ponte Valleceppi te beklauteren. Dat is een muur van 1300 meter lang die gemiddeld 11,8 procent oploopt. Eenmaal in Casaglia bolt het beter, maar het gaat nog omhoog tot het eindpunt in Perugia.

Onze sterren:

Als driesterrenfavoriet houden we het toch bij Tadej Pogacar. Filippo Ganna heeft meer kans op winst in de tijdrit van Desenzano del Garda van volgende week zaterdag die helemaal voor ‘metronomen’ is.

Anderzijds kan de Italiaanse knuffelbeer in het vlakke gedeelte dat meer dan 75 procent van de afstand bevat danig veel voorsprong nemen dat het alsnog kantje boordje kan worden. Hoewel, een alleskunner als Tadej Pogacar als voornaamste tegenstander is geen cadeau.

We nemen aan dat Geraint Thomas geleerd heeft van zijn fouten van vorig jaar de voorlaatste dag. G is een hardrijder en kan mits dit keer wel een goed paceplan eventueel de schade beperken. Al was het maar om qua algemeen klassement niet meteen alle leven uit deze Giro te blazen. Dit zou Jan Tratnik ook goed moeten liggen, maar we geven de voorkeur aan Antonio Tiberi. Het is simpel: is de jonge Italiaan niet op de afspraak, dan kan je hem zo ongeveer schrappen als kandidaat voor de top tien. Het eerste tussenpunt is na 18,6 km in Santa Maria Degli Angeli en de tweede tussentijdse opname is in Ponte Valleceppi na 34,0 km.

*** Tadej Pogacar

** Filippo Ganna, Geraint Thomas

* Tobias Foss, Daniel Felipe Martinez, Antonio Tiberi

Dit zijn de sleutelmomenten:

Er is er maar één en dat is de klim naar Casaglia. Eenmaal de Tiber overgestoken in Ponte Valleceppi is er een wisselzone om van tijdritfiets naar klimfiets over te schakelen en dan bots je meteen op een muur. Letterlijk en figuurlijk te interpreteren. In 1300 meter stijgt de weg van 201 meter boven de zeespiegel naar 355 meter. Dat is hét kantelpunt van deze chrono. Al heel snel is er een zone van 16 procent stijgingsgraad. De laatste 8,6 km gaat het voornamelijk omhoog en heel af en toe even naar beneden. De laatste drie kilometer klimt het nog gemiddeld 3,2 procent. Als uitsmijter is er op iets meer dan twee kilometer van de finish nog een strookje van 11 procent. Lekker onregelmatig dus. Vorig jaar ging het voor Geraint Thomas bijvoorbeeld al mis in de wisselzone.

© BELGA

Dit moet u nog weten:

* Met een aangekondigde noordoostenwind van 3 Beaufort komt de wind van rechts schuin op de zij. Eerder een voordeel dan een nadeel. Pas op het klimgedeelte krijgen de renners een steuntje vol in de rug. Er is wel zon voorspeld, met leuke lentetemperaturen rond de 22 graden.

* Organisator RCS heeft natuurlijk de mosterd niet uitgevonden. In 2017 was er op het WK tijdrijden in Bergen een gelijkaardige oefening over 33 kilometer met een eindklim op Mont Floyen van 3,4 kilometer en gemiddeld 9,1 procent. De Tour liet in datzelfde jaar in Marseille de renners naar de Notre Dame de la Garde klimmen en dat bekwam toen zowel Romain Bardet als Primoz Roglic slecht.

* Foligno, waar deze monsteropgave start, is de stad waar Peter Sagan zijn allerlaatste Giro-ritzege behaalde. Dat was drie jaar geleden toen hij na een megavlucht solo binnenliep.

* Perugia klinkt anders in de oren van de dit keer afwezige Remco Evenepoel. Daar begon drie jaar geleden de gravelrit waarin hij zijn kansen op een goede eindrangschikking verspeelde.

* Bernard Hinault daarentegen won in 1982 een tijdrit van 37 kilometer met Perugia als startplaats. ‘Le Blaireau’ pakte dat jaar de Giro én de Tour. En dat wil Pogacar ook 41 jaar later voor elkaar brengen.

Aangeboden door onze partners

HOOFDPUNTEN

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen