LIVE. Nieuw circulatieplan in Gent | Verkeerslichten aan Dampoort worden aangepast, Destelbergen trekt naar rechter

© fvv

Gentbrugge -

Eind april is het verkeer aangepast in Sint-Amandsberg en Gentbrugge. Met een nieuw circulatieplan worden auto’s en vrachtverkeer naar de drukke straten gestuurd. We volgen de situatie hier op de voet.

Bert Staes
Bert Staes
Bert Staes

Hoe ervaar jij het plan?

  • De Gentenaar volgt de veranderingen in het verkeer in Gentbrugge en Sint-Amandsberg op de voet. Getuigenissen en bedenkingen zijn welkom op bert.staes@gentenaar.be.
  • “Is dit de prijs voor een leefbaarder Gentbrugge?” Zo reageren de bewoners op het nieuwe circulatieplan: deel 1 - deel 2 - deel 3
Bert Staes
Bert Staes

Verkeerslichten worden aangepast

Zoals aangekondigd: aan de Dampoort wordt vandaag een nieuwe regeling doorgevoerd aan de verkeerslichten. De aanpassingen zijn bedoeld om de files te milderen en zijn volop aan de gang. Tegen 16 uur moet alles klaar zijn.
fvv
Bert Staes
Bert Staes

Boetecamera's aan Gentbruggebrug werkloos

Iets meer dan twee weken nadat het verkeer in Gentbrugge en Sint-Amandsberg werd aangepast, blijft de situatie aan Gentbruggebrug onduidelijk en gevaarlijk. Van de twee nieuwe nummerplaatcamera’s aan Gentbruggebrug zal het alvast niet komen. Die werken niet.
Bert Staes
Bert Staes

Destelbergen sluit zich aan bij rechtszaak

Het gemeentebestuur van Destelbergen zal zich aansluiten bij een rechtszaak die momenteel wordt gevoerd tegen het mobiliteitsplan van de Stad Gent. Dat laat burgemeester Elsie Sierens (Open VLD) donderdag weten. Het gaat om een juridische procedure van een groep bedrijven en bewoners uit Gentbrugge en Sint-Amandsberg. Zij proberen via de rechtbank de nieuwe verkeerssituatie in de twee wijken aan te vechten. "Wij zullen aansluiten bij deze procedure", zegt Sierens. De burgemeester heeft het over "enorme gevolgen" van het Gentse plan op het verkeer in Destelbergen en noemt "verkeersoverlast, onveilige situaties en ontwrichting van de het maatschappelijk en socio-economisch weefsel". In Gent liet Filip Watteeuw (Groen) dinsdag nog weten dat hij spijt heeft dat hij toegevingen deed aan Destelbergen in een poging om een rechtszaak te vermijden. De rechtszaak wordt op 24 mei behandeld.
Bert Staes
Bert Staes

Dampoort aangepast

Vrijdag worden de verkeerslichten aan Dampoort opnieuw afgesteld en de laatste detectielussen aangebracht. Tegen 16 uur vrijdagmiddag zou alles uitgevoerd moeten zijn. Of door de laatste aanpassingen de Dampoort nu helemaal vlot zal draaien, wil Wegen en Verkeer niet gezegd hebben.
Bert Staes
Bert Staes

Rode loper 

De donkerrode verf is boven gehaald in Sint-Amandsberg. Nu het circulatieplan in voege is, kan werk gemaakt worden van een lang aangekondigde ‘rode fietsloper’: die loopt van het Rozebroekenpark door de woonwijk tot vlak bij Dampoort. Fietsers moeten op het hele traject voorrang krijgen, zoals hier aan het Heilig-Hartplein.
Bert Staes
Bert Staes

"Verhoog Gentbruggebrug"

Zelfstandigenorganisatie Unizo vraagt na twee weken om bijsturingen aan het circulatieplan. "De bereikbaarheid van de bedrijven in de Gentbruggestraat en de Nijverheidskaai is ondermaats voor klanten en toeleveranciers. Deze kost voor de bedrijven wordt schromelijk onderschat. Iedere afsluiting, vertraging, omlegging en file brengt een verliestijd met zich mee. Het kan niet dat ondernemers het gelag voor een gewijzigde visie op mobiliteit moeten betalen."
Concreet vraagt Unizo om de Gentbruggebrug aan te passen. "Een ontsluiting via de Jan Delvinlaan zou beter zijn, zowel voor auto’s en lage bestelwagens, als voor hogere bestelwagens en vrachtwagens. Het eerste is snel te realiseren door het in twee richtingen toegankelijk maken van de onderdoorgang onder de Gentbruggebrug. Het tweede zou een aanpassing aan de hoogte van (en de onderdoorgang van de) Gentbruggebrug vergen, maar een veel logischere en veiligere logistieke bereikbaarheid van de Nijverheidskaai opleveren. Deze optie werd volgens ons te snel van tafel geveegd en is waarschijnlijk ook nooit in de diepte onderzocht."
Bert Staes
Bert Staes

"Expertenplan werd politiek compromisplan"

In Gentbrugge roert een bewonerscomité zich. Inwoners van de Frederik Burvenichstraat voelen zich "bedot" omdat een plan dat was "uitgekiend uitgetekend op basis van onderzoek van mobiliteitsexperts" vervangen werd door "een politiek compromisplan".  Ze tellen naar eigen zeggen 40 procent meer personenwagens in hun straat. "Elders worden intussen de bankjes op straat gezet. Een schril contrast dat voor spanning zorg. Het stadsbestuur had een evenwichtige oplossing beloofd, die een verbetering zou zijn voor de hele wijk."
Een vrachtwagenssluis in de Burvenichstraat zorgt volgens bewoners voor gevaarlijke situaties.
Een vrachtwagenssluis in de Burvenichstraat zorgt volgens bewoners voor gevaarlijke situaties.
"Twee weken na de invoering van het plan is het verdict overduidelijk", klinkt het in de Burvenichstraat, "ondoordacht, asociaal, ongewenst en bovendien onveilig. Burgers verwachten een helder en daadkrachtig beleid van het stadsbestuur. Maar dat is verzand in een spel van politieke compromissen en maatregelen die haaks staan op de aanbevelingen van verkeersexperts. Alle logica is zoek bij dit plan en niemand begrijpt hoe het zover is kunnen komen."
Bert Staes
Bert Staes

Nieuwe wegmarkeringen

De gele blokken in de Forelstraat moesten weg omdat de belijning van de straat herschilderd wordt, zo blijkt.
Fietsersbond Gent
Fietsersbond Gent
Bert Staes
Bert Staes

Gele blokken weer weg

Bij de start van het circulatieplan, werden in verschillende straten gele betonblokken gezet om de nieuwe verkeerssituatie duidelijk te maken. Maar twee weken later, verdwijnen ze alweer op sommige plaatsen. Zo zijn vandaag blokken weggehaald in de Forelstraat. Enkel een verkeersbord duidt nu nog aan dat het verboden is hier met de auto door te rijden. Verschillende autobestuurders negeren dat, konden we zelf op enkele minuten al vaststellen. 
Zo zag de Forelstraat eruit twee weken geleden
Zo zag de Forelstraat eruit twee weken geleden. fvv
Vandaag zijn de blokken alweer weg
Vandaag zijn de blokken alweer weg
Bert Staes
Bert Staes

Truck rijdt zich vast

De nieuwe verkeerssituatie is nu twee weken in voegen, maar het blijft aanpassen voor heel wat weggebruikers. Dat werd maandagochtend om 6.20 uur nog eens pijnlijk duidelijk in de Wolterslaan, waar een lange vrachtwagen zich vastreed. De Nederlandse bestuurder kon een geparkeerde Volvo niet meer ontwijken en raakte hem in de flank. Niemand raakte gewond, maar de politie moest er wel bijgehaald worden. De schade was niet mis, maar kon geregeld worden via een Europees aanrijdingsformulier, zegt de politie. 
Bewoners van de Wolterslaan protesteren tegen het nieuwe circulatieplan, omdat de straat nu meer verkeer moet slikken dan voordien. De straat ligt op een van de weinige routes waarlangs je nog door de woonwijken van Sint-Amandsberg kan rijden.
Bert Staes
Bert Staes

Protest op de brug

Zo'n tweehonderd mensen zijn zaterdag samengekomen op Gentbruggebrug om te protesteren tegen de nieuwe verkeerssituatie. Ze vormden een mensenketting en applaudisseerden voor de passerende auto's. De actie verliep zonder incidenten. Oppositiepartij N-VA was er ook bij. "Zoals wij altijd al hebben gezegd, zorgt dit plan van het Gentse stadsbestuur niet voor meer verkeersveiligheid en leefbaarheid. Integendeel. Het plan verschuift de problemen, zorgt voor nodeloze omleidingen voor auto’s en onveilige situaties voor fietsers."
Bert Staes
Bert Staes

Niet onmiddellijk aanpassingen

Dinsdag was er overleg tussen het Mobiliteitsbedrijf van de Stad Gent, Filip Watteeuw (Groen), de schepen van Mobiliteit en de andere partijen uit het stadsbestuur. Er wordt niet onmiddellijk ingegrepen in Sint-Amandsberg en Gentbrugge, ook al is duidelijk dat de situatie vooral aan Gentbruggebrug  nu onveilig is. "Aan de brug moet het veiliger worden, dat is duidelijk", zegt Watteeuw dinsdag aan onze redactie. "De hele situatie moet overzichtelijker worden. Volgende week worden alvast fietssuggestiestroken aangebracht. Maar in het algemeen moeten de vele bewegingen overzichtelijker worden."
Er zijn drie probleemzones waar gewerkt wordt aan aanpassingen:
  • Gentbruggebrug
  • Enkele nieuwe sluiproutes
  • Dendermondsesteenweg en Dampoort
Bert Staes
Bert Staes

Gentbruggebrug

Als eerste punt is besloten om alvast één beweging voor auto's aan Gentbruggebrug duidelijker te verbieden. Het gaat om een doorsteek van de Waterkluiskaai en Gentbruggestraat naar de Nijverheidskaai. Dat mag niet meer met de auto. 
Let op het blauwe pijltje: veel auto's nemen nu deze doorsteek, maar die is eigenlijk verboden. Enkel de rode en roze pijltjes mogen nog.
Let op het blauwe pijltje: veel auto's nemen nu deze doorsteek, maar die is eigenlijk verboden. Enkel de rode en roze pijltjes mogen nog.
Wie met de auto vanuit de Jan Delvinlaan de bocht volgt naast Gentbruggebrug, mag enkel nog rechts afslaan, de brug op. Naar links afslaan is verboden. Maar dat verbod is ofwel niet duidelijk, of wordt massaal genegeerd. Het zorgt ervoor dat auto's de stroom fietsers kruisen, een gevaarlijke situatie. "Het Mobiliteitsbedrijf heeft de opdracht gekregen om te onderzoeken hoe die gevaarlijke, maar niet toegelaten oversteek snel onmogelijk gemaakt kan worden", zegt Watteeuw. 
De situatie is één van de gevolgen van de politiek gestuurde aanpassingen aan het mobiliteitsplan. In de originele versie waren aan Gentbruggebrug meer autobewegingen verboden, maar onder druk van de burgemeester van Destelbergen, Elsie Sierens (Open VLD), werd de situatie last minute nog aangepast.
Bert Staes
Bert Staes

Nieuwe sluiproutes

Een tweede probleem dat aangepakt moet worden, zijn de nieuwe sluiproutes die zijn ontstaan in Gentbrugge en Sint-Amandsberg. Autobestuurders wisten via apps zoals Google en Waze in een wip de straatjes te vinden die wel nog doorgaand verkeer toelaten in de twee woonwijken. In verschillende straten is het plots een stuk drukker:
  • Oscar Colbrandtstraat - Sint-Baafskouter
  • Bouwmeesterstraat - Wolterslaan
  • Jos Verdegemstraat - Verbindingsstraat
"Het Mobiliteitsbedrijf zal voorstellen doen om de nieuwe sluiproutes onmogelijk te maken", zegt Watteeuw. "We mikken op zo eenvoudig mogelijke aanpassingen met een of twee ingrepen. De bedoeling is dat autobestuurders de verbindingswegen gebruiken, niet de woonstraten."
Bert Staes
Bert Staes

Dampoort - Dendermondsesteenweg

Een derde probleem zijn de files. Er zijn twee zones waar het vaak aanschuiven is met de auto.
  • Dendermondsesteenweg "De fileopbouw evolueert gunstig", zegt Watteeuw. "Het is niet dat er geen problemen zijn, maar na een aanpassing van de verkeerslichten aan de Gentbruggestraat evolueert het gunstig. We blijven die lichten bijsturen."
  • Land van Waaslaan - Antwerpsesteenweg De Dampoort is een ernstiger probleem. Vanuit Sint-Amandsberg is het elke dag aanschuiven om met de auto de rotonde op te geraken. Deze verkeerslichten zijn in beheer van het Vlaamse agentschap Wegen en Verkeer. Een woordvoerder erkent dat de situatie niet goed is, maar vraagt geduld. 
  • "De werf aan Dampoort is nog niet af en de finale lichtenregeling is nog niet in voegen. Er moeten bijvoorbeeld nog detectielussen gelegd worden", zegt Jef Schoenmaeckers van Wegen en Verkeer. Tegen 17 mei wordt een aanpassing van de verkeerslichten beloofd. Een week later zou de hele werf afgerond moeten zijn. Tot die tijd wordt begrip gevraagd. "Het is normaal dat een nieuwe afstelling van verkeerslichten in de eerste weken bijgestuurd moet worden. Dat vraagt altijd eventjes tijd. Het gaat om een zeer, zeer complex kruispunt."
Bert Staes
Bert Staes

Vrachtwagensluis hersteld

De 'vrachtwagensluis' die zwaar verkeer weg moet houden uit de Frederik Burvenichstraat in Gentbrugge is vanmiddag hersteld. Zaterdag reed een te hoge bestelwagen een van de balken stuk. Die is ondertussen hersteld. Filip Watteeuw (Groen), schepen van Mobiliteit, laat ook weten dat de verkeerslichtenregeling wordt bekeken aan het kruispunt van de Burvenichstraat - Brusselsesteenweg.
fvv
Het is ook daarnaast duidelijker aangegeven dat de zone naast de vrachtwagensluis vrij moet blijven en daar niet meer geparkeerd mag worden. Hoge wagens van Ivago, de brandweer en de hulpdiensten mogen als enige naast de sluis rijden. Er staat een nummerplaatcamera klaar om dat binnenkort te controleren en beboeten. De sluis is geïnstalleerd omdat metingen toonden dat vrachtwagens vaak dwars door Gentbrugge reden. Een voertuig dat hoger is dan 2,50 meter kan er niet onder. 
Bert Staes
Bert Staes

Bedrijven blijven zich verzetten

Een groep bedrijven rond Gentbruggebrug blijft zich ondertussen verzetten tegen het plan. Maandag is opnieuw een aanmaning verstuurd aan de Stad Gent en de hele Gentse gemeenteraad. Daarin wordt formeel gevraagd het hele plan "met onmiddellijke ingang in te trekken". "Wij meten elke dag de schade en de catastrofale gevolgen op die u heeft veroorzaakt. " Ze verwijzen naar een bedrijf in de buurt dat in plaats van 1,5 kilometer nu 14,5 kilometer moet omrijden om een onderaannemer te bereiken. "Wij manen u een laatste maal aan om het Wijkmobiliteitsplan Dampoort Oud-Gentbrugge integraal terug te trekken."