Stad voert na buur zelf tonnagebeperking in: “Vermijden dat zwaar verkeer verschuift”

Binnenkort is er geen zwaar verkeer boven 5 ton - tenzij plaatselijk verkeer - meer toegelaten op de gewestweg in de dorpskom van Winkelomheide.© RR

Geel/Meerhout -

Nadat de gemeente Meerhout een tonnagebeperking heeft goedgekeurd voor het eigen dorpshart voert Geel nu een gelijkaardige maatregel voor de kern van deeldorp Winkelomheide in. De vrees is dat vrachtwagens hier zouden passeren om Meerhout te vermijden.

Hans Otten

Verkeer is als water: als je ergens op de stroom ingrijpt, zoekt die elders zijn weg. Dat effect wil het Geelse stadsbestuur vermijden nu buur Meerhout het eigen centrum afgesloten heeft voor doorgaand zwaar verkeer boven 5 ton. Het gaat daar vooral over vrachtwagens die van afrit Geel-Oost op de E313 of de industrie in die buurt komen en richting Mol willen rijden, of omgekeerd. Geel vreest die vrachtwagens nu dwars door de dorpskom van Winkelomheide richting de Geelse en Molse ring zouden rijden.

“Om die reden voeren we een tonnagebeperking tot 5 ton in op een aantal kleinere wegen in de buurt van Meerhout, en op de gewestweg Winkelomseheide (N174) van het kruispunt met de Tessenderloseweg tot net voor de Acaciastraat (zelf een bedrijvenzone, red.). De Tessenderloseweg zelf valt niet onder de tonnagebeperking, omdat we vrachtwagens wel een toegangsroute vanuit de richting van Meerhout richting de Geelse ring willen blijven aanbieden. Deze maatregelen zijn overlegd met Meerhout, IOK en het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV), en passen binnen het regionaal mobiliteitsplan van de vervoerregioraad Kempen”, zegt Marlon Pareijn (CD&V), de Geelse schepen van Mobiliteit.

Wat met Koning Albertstraat?

Ivan Wartel (Vlaams Belang, die tegen de tonnagebeperking is omdat de N174 “nu eenmaal een gewestweg is”) en Dirk Kennis (De Brugpartij die de maatregel steunt), vrezen dat de ingreep een verdere verschuiving van het zware verkeer veroorzaakt. “Ik vrees dat er een clandestiene route via de Koning Albertstraat gaat ontstaan. Waarom is die niet opgenomen in het de zone van de tonnagebeperking?”, vraagt Kennis zich af.

“Daar is in het college van burgemeester en schepenen expliciet niet voor gekozen”, zegt Pareijn. “We willen nu één verkeersas voor zwaar verkeer dichtknijpen, niet direct twee tegelijk. Zwaar verkeer moet voldoende doorstroming van de industrie richting ringlaan behouden. Maar er is wel afgesproken om de evolutie goed in de gaten te houden en om eventueel bij te sturen wanneer dat nodig blijkt.”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus