Spoorpark Zurenborg in impasse: stad en Infrabel geraken het niet eens over grondprijs

Antwerpen, Borgerhout -

De realisatie van het Spoorpark tussen de Antwerpse wijk Zurenborg en het Luitenant Naeyaertplein (Borgerhout) botst op een discussie over de prijs van de grond. De stad Antwerpen is niet bereid de prijs te betalen die spoorwegbeheerder Infrabel vraagt.

Sacha Van Wiele

LEES OOK. Aanleg Spoorpark tussen Draakplaats en Luitenant Naeyaertplein weer wat dichterbij, maar Infrabel heeft gronden nog niet vrijgegeven

Parallel aan de verhoogde spoorweg tussen de Draakplaats en het Luitenant Naeyaertplein in Borgerhout komt op termijn een park. Deze plannen kennen een lange voorgeschiedenis met informatiemomenten met de buurt en het opstellen van een voorontwerp. Nu wordt er gewerkt aan een definitief ontwerp. Dit zou na de zomer door het stadsbestuur worden goedgekeurd. De aanleg van het Spoorpark zou dan in het najaar van 2025 beginnen.

Alleen moet nog eerst een belangrijke knoop worden doorgehakt. De onderhandelingen met Infrabel, eigenaar van de gronden waarop het park wordt ontwikkeld, verlopen niet vlot. Dat blijkt uit het antwoord van schepen van Stadsontwikkeling Annick De Ridder (N-VA) op een vraag van raadslid Ilse van Dienderen (Groen). De onderhandelingen hierover zouden al drie jaar bezig zijn.

“Zolang er geen akkoord is bereikt over vraagprijs en geschatte waarde, kunnen we niet verder met de realisatie. Ik betreur dit”

Annick De Ridder

Schepen van Stadsontwikkeling

“Er is nog altijd een substantiële spreidstand tussen de vraagprijs van Infrabel en de geschatte waarde”, zegt De Ridder. “Zolang hierover geen akkoord is bereikt, kunnen we niet verder met de realisatie van dit project. Ik betreur deze gang van zaken enorm. Wij kunnen alles in gereedheid brengen om de mooie plannen te realiseren, maar dit vereist uiteraard een akkoord van Infrabel. Zolang dit akkoord er niet is, gaat er geen spade in de grond.”

Constructieve partner

Wat dan die waarde van het terrein is, willen Infrabel en de stad niet zeggen. Infrabel zou veel meer vragen dan de geschatte waarde. Als de onderhandelingen over de aankoop van het terrein zouden afspringen, dan zou er alleen een fietspad komen op deze groenstrook.

“We hebben de stad Antwerpen verschillende opties aangeboden en wachten op een antwoord”, zegt Infrabel-woordvoerder Frédéric Petit. “Hierin stellen we ons op als een constructieve partner. De prijs die we vragen is marktconform en we volgen de wettelijke regels. Binnenkort zitten onze specialisten opnieuw samen met het stadsbestuur rond dit dossier.”

Er is intussen ook een aanpassing in het ontwerp van het Spoorpark. Eén van de twee perrons met luifel kan niet worden behouden door een hoogspanningslijn onder de grond.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus