Borsbeek wil Vliegveldweg niet laten afschaffen voor luchthaven, voetweg die in 1948 verdween mag wel geschrapt worden

Borsbeek -

Bij de aanvraag van zijn nieuwe omgevingsvergunning vraagt de luchthavenexploitatiemaatschappij LEM enkele stedenbouwkundige rechtzettingen aan. Borsbeek geeft de goedkeuring voor slechts één van de twee gevraagde herzieningen op zijn grondgebied.

Filip Spoelders

Uit goed nabuurschap ziet de gemeente Borsbeek geen probleem in het afschaffen van voetweg Chemin nr 3. “Dit voetpad lag voor een deel op Borsbeeks grondgebied. Het liep van de Langbaan richting de Vosstraat in Deurne. Door de afbakening van het luchthaventerrein is deze weg sinds 1948 verdwenen. Het dossier hangt met haken en ogen aan elkaar, maar hier gaan we niet moeilijk over doen”, vertelt burgemeester Dis Van Berckelaer (Iedereen Borsbeek).

De gemeente loopt wel een stevig bedrag mis. “Voor de grondprijs zouden we bij een schrapping van de weg op ons grondgebied normaal ongeveer 540.000 euro hebben ontvangen. Maar een Vlaams decreet stelt dat dit niet meer geldt voor wegen die langer dan dertig jaar niet meer in gebruik zijn.”

Tegen de bouwvergunning

In het dossier van de Vliegveldweg stelt Borsbeek zich minder flexibel op. Deze weg vormde tot 2014 de verbinding tussen de Frans Beirenslaan (R11) en het Fort 3. “Bij de aanleg van de tunnel om de R11 onder de landingsbaan door te laten gaan, heeft de luchthaven tegen de voorschriften van de bouwvergunning in de Vliegveldweg ingenomen.”

De oorspronkelijke Vliegveldweg verdween en het oude tracé bevindt zich nu voor een groot deel achter het hekwerk van het afgebakende luchthaventerrein. De Vliegveldweg is nu het verlengde van de nieuwe keerlus die over de tunnel loopt.

Het SAVE-bord ter nagedachtenis van aangereden Helena Welvis moest door de komst van de tunnel van de R11 naar het Fort 3 verhuizen.© Filip Spoelders

“Maar net zoals als de Borsbeekse burgers zich aan de regels moeten houden voor het plaatsen van tuinhuizen, moet de luchthaven zich ook aan stedenbouwkundige voorschriften houden. Het is in de fout gegaan met het verleggen van de Vliegveldweg. Door een regularisatie aan te vragen, bevestigt het zich niet aan de regels te hebben gehouden. Er loopt een juridische procedure dus kunnen wij zeker niet akkoord gaan met de schrapping van de oude Vliegveldweg.”

Door het verleggen van de weg staat het oude straatnaambord meer in een weide dan langs de straat en moest het SAVE-bord voor de in 2003 verongelukte Helena Welvis driemaal worden verplaatst.

Bezwaren tijdens openbaar onderzoek

Tijdens het openbaar onderzoek voor de omgevingsaanvraag van Antwerp Airport kwamen er uiteindelijk 5.223 digitale, 560 analoge bezwaarschriften en één petitie uit de verschillende steden en gemeenten in de buurt binnen. Van deze bezwaren of opmerkingen kwamen er uit 221 uit Borsbeek.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus