Opnieuw hinder op Antwerpse stadslijnen door defecte bussen: “Zo kan het niet langer”

Het personeel in de stelplaats Zurenborg legde vorig week nog tijdelijk het werk neem omdat onvoldoende bussen de baan op konden.© rr

Antwerpen, Berchem -

Op de stelplaats Zurenborg van De Lijn waren maandagochtend net niet voldoende bussen rijvaardig. De helft van de buslijnen kon daardoor niet worden verzekerd. “Op sommige lijnen lukt het niet eens om de helft van de ritten effectief te rijden”, stelden TreinTramBus en de vakbonden vast.

Sacha Van Wiele

LEES OOK. Voorzitter TreinTrambus en ACV-vakbondsman over De Lijn: “Laat elektrificatie los en koop tweedehands dieselbussen uit buitenland”

Het gevolg was dat reizigers tevergeefs moesten wachten op hun bus. 37 bussen reden niet uit. Voor een volledige dienstverlening zijn 88 bussen nodig.

“Zo kan het niet langer”, zegt Peter Meukens, voorzitter van de reizigersvereniging TreinTramBus (TTB). “Het openbaar vervoer verliest op die manier alle vertrouwen. Scholieren, werknemers op weg naar hun job of mensen die voor een behoeftig familielid moeten zorgen, staan aan de halte voor voldongen feiten: hun bus blijkt niet te rijden en vaak hebben ze geen alternatief.”

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Ook in Mechelen zou dit probleem schering en inslag zijn. De vakbonden scharen zich achter de vaststelling van TTB. Volgens Stan Reusen van ACOD ligt het probleem niet bij De Lijn. “Door gepaste maatregelen is de rituitval op de Antwerpse tramlijnen zo goed als verdwenen”, zegt Reusen.

Jo Van der Herten (ACV) legt de verantwoordelijkheid bij de vorige en huidige Vlaamse regering. “Door opeenvolgende besparingen en een te trage vernieuwing van het voertuigenpark is De Lijn als een citroen uitgeknepen”, zegt Van der Herten. “Eén derde van de bussen van De Lijn is ouder dan vijftien jaar. Die hadden al lang vervangen moeten zijn. Bovendien staan ook de nieuwste bussen met heel wat mankementen aan de kant.”

Peter Meukens (TTB) en Jo Van der Herten (ACV).© Jeroen Hanselaer

Erik Quisthoudt ACLVB: “Het siert minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) dat ze nog enkel op elektrische bussen wil inzetten. Maar de levering daarvan neemt inmiddels meer dan twee jaar in beslag. Daarmee lossen we de problemen van vandaag niet op.”

De vakbonden en TreinTramBus dringen aan om in het buitenland recente en dus minder vervuilende bussen aan te kopen of te huren. Zo kunnen de oudste bussen definitief afgevoerd worden en kunnen alle ritten worden verzekerd.

“Met het faillissement van busbouwer Van Hool is er onzekerheid over levering van wisselstukken, updates van software, en voor de voertuigen onder garantie”

Astrid Hulhoven

Woordvoerder De Lijn

“Nood breekt wet: de minister moet nu snel schakelen en De Lijn de nodige extra wettelijke en financiële middelen geven om haar taak naar behoren uit te voeren”, zeggen de vakbonden en TTB.

Stabiliseren

Het personeel van de stelplaats Zurenborg legde vorige maand nog het werk neer omdat maar liefst 43 bussen niet konden vertrekken door technische mankementen.

“In de stelplaats Zurenborg doen we er alles aan om de situatie zo goed en snel mogelijk te stabiliseren”, zegt De Lijn-woordvoerder Astrid Hulhoven. “Zo werd bijvoorbeeld het team van technici versterkt met medewerkers uit het expertisecentrum die helpen met de meer complexe defecten. We sturen ook bussen voor herstel naar andere garages.”

De Lijn bevestigt dat de busvloot oud is met dus een hogere nood aan onderhoud en een verhoogd risico op uitval. Het vinden van technici is moeilijk en als mensen worden gevonden dan vraagt de opleiding tijd.

“Bovendien loopt de instroom van elektrische bussen veel vertraging op”, zegt Hulhoven. “Met het faillissement van busbouwer Van Hool is er onzekerheid over levering van wisselstukken, updates van software, en voor de voertuigen onder garantie.”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus